Lagt i handlekurven "Du må godta betingelsene for å gå til kassen."

Kjøp norsk design folkens, -de sier det er den nye oljen!

January 04, 2017

Kjøp norsk design folkens, -de sier det er den nye oljen!

 

Juletid er lik gavetid. Befolkningen deles i to. De som vil kjøpe noe og de som har noe å selge. Som designer tilhører man siste kategori. Produktet designeren tilbyr kan ha preg av luksus og er ofte ikke nødvendighetsartikler. Det kan være håndsydde vesker i kvalitetslær, kjøkkenartikler du egentlig ikke trenger, skreddesøm med unikt snitt eller det kan være smykker. Ingen mennesker trenger smykker, men de fleste, også menn, bærer dem og har en identitet knyttet til det. Smykket har symbolverdi, som en giftering, og kan signalisere alt fra sosial tilhørighet til hvor du ligger på skattelisten.

 

 

Designvarens anstrøk av overflødighet gjør den til en typisk gaveartikkel og for mange designere utgjør julesalget en avgjørende del av totalen.

Og hvem er ”en norsk designer”? Min erfaring er at det er en entusiastisk, hardt arbeidende person, som regel i et enmannsforetak, unntaksvis i et lite firma bestående av 2-3 personer. Hun har lite eller intet sikkerhetsnett, lever på lavbudsjett og reinvesterer det hun får inn i nye ideer. Det er ikke tilfeldig at tredjeperson, entall ,”hun” er valgt. Det er som regel en kvinne. Hun har en ide hun brenner for, hun er opptatt av bærekraft, ønsker ikke at du skal kjøpe ”alt” men bevisst plukke ut en av perlene hun har skapt for bruk i mange år framover. Til det enten er utslitt eller vakkert eldet med patina, klart til å overtas av kommende generasjoner.

Denne norske designeren finner du ikke i kjedebutikkene. Der vil hun ikke være. Du finner henne i en bitte liten butikk et sted i en by eller i et litt større utsalg der noen har samlet seg. Du kan finne henne i en pop up store, et konsept der ledige butikklokaler leies for en kortere periode og nå før jul kan du særlig finne henne på julemarkeder i ulike varianter utover landet. For eksempel Designernes eget julemarked i Oslo og Kristiansand og Hydrogenfabrikken i Fredrikstad.

 

 

Er du også lei av at byene fylles av ensartete kjedebutikker? Av at grønnsaksjappa du handlet i til daglig er overtatt av en kaffebutikk det likevel er ti andre av i samme strøk. Av HM og Cubus på annethvert hjørne og at de kule små butikkene fortrenges til fordel for de store? Dette er gentrifisering og gjør byene til ett stort langt gjesp!

Men verden forandrer seg. Noe forsvinner og nye ting kommer til. For mange designere har sosiale medier overtatt rollen som salgs- og informasjonskanal. Der kan man reklamere for produktene sine til en billig penge og man kan opprette eventer som har mulighet til å nå langt ut. Derfor har min facebookprofil i desember vært oversvømt med arrangementer som bringer norsk form til folket.

 

 

Og er du lur benytter du deg av mulighetene som byr seg. Norske designere serverer unike produkter av høy kvalitet. Småskalaproduksjon med håndlagde gjenstander, ringer du ikke gjenfinner på annenhver finger, klær som er tilpasset din kropp med bruk av gode gamle håndverksmetoder som gir rom for individuelle tilpasninger.

Ikke bruk og kast, ikke billig, men du verden så vakkert!

Så her er min oppfordring i dag: Slutt opp om de små arrangementene, også etter jula. Møt opp, se deg rundt og still nysgjerrige spørsmål. Og om du finner noe fint, kjøp norsk lokalprodusert design folkens, de sier det er den nye oljen….

 

 

 




Leave a comment

Comments will be approved before showing up.

NYHETSBREV

Meld deg på nyhetsbrev her og vi vil en gang i blant sende deg informasjon om våre nye design, tips fra smykkeverdenen og små blogposter.
Ingen spam, -vi lover!